Gå till innehåll

Var f-n tog Just-In-Time vägen?

av Göran Nilsson

Jag skrev just en reklamation till BRA för ett inställt flyg och när jag var klar fick jag svaret att de svarar inom 60 dagar, dvs lagom till när våren står i full blom! För ett par veckor sen gick jag till läkaren för att jag har problem med sömnapné (jag får andningsuppehåll när jag sover vilka gör att jag regelbundet vaknar upp från djupsömnen). Läkaren skrev en remiss och i veckan fick jag ett brev där det står att jag beräknas få besöka dem om ca 7 månader, dvs lagom till hösten åter gör sitt inträde! Om detta beror på att vården hoppas att mina problem ska löst sig på annat sätt eller att jag ska ha avlidit till dess, ska jag låta vara osagt. Men i min värld låter det väldigt otidsenligt att låta kunden vänta i månader t o m i halvår, men tyvärr är det inte särskilt ovanligt.

Normalt när man tänker på Just-In-Time tänker man på varuproduktion och minimering av förråd och lager. Men principen är precis densamma när det gäller tjänsteproduktion, men med den skillnaden att det nu handlar om att minimera köer istället för mellanlager. Ett framgångsrikt exempel på detta var One Stop Breast Clinic som fanns i Malmö för ett antal år sedan. Till denna kunde kvinnor som upptäckt knutor i sina bröst gå – något som väldigt många kvinnor råkar ut för någon gång under livet – och efter ca två timmar få reda på om de hade cancer eller inte. Det krävdes naturligtvis stora resurser för att kunna ta emot och snabbt undersöka alla som kom dit, men genom att snabbt upptäcka cancern minskade inte bara kostnaderna för att behandla denna, det mänskliga lidandet minskade också drastiskt. Normalt tar denna process ca 6 veckor med besök runt om i stan och inte sällan med en hel del administrativt strul. Naturligtvis lades denna klinik ner med motiveringen att det traditionella 6-veckorsalternativet är billigare, vilket det sannolikt också är om man helt bortser från kostnaderna för behandlingen efter att diagnosen är satt. Men man bortser alltså inte bara från hur de totala kostnaderna påverkas, man bortser också ifrån patienternas lidande och möjligheter att överleva.

För 30 år jobbade jag på mitt första företag efter examen, nämligen på Electrolux dammsugarfabrik i Västervik (den är sedan länge flyttad till Ungern). Som så ofta fanns det både styrkor och svagheter i hur organisationen fungerade. Till styrkorna hörde dock att vi låg väldigt långt framme vad gällde logistik och kapitalbindning. Till exempel fick vi dagliga och inte veckovisa transporter från våra leverantörer och platschefen kunde till och med skicka ut julbrev till alla anställda med rubriken Das Kapital! Inte sällan gick detta för långt, som när det kom en lastbil med bara en pall med en bagarlåda på som det låg en påse med skruvar i. Men vi var också mycket effektiva vad gällde kapitalbindningen. För på den tiden kostade pengar pengar, som en chef på Atlas Copco senare uttryckte det, en situation som vi nu åter upplever efter väldigt många år med låg ränta.

Apropå Atlas Copco studerade jag för 25 år sedan deras produktionsanläggning i Tierp där de tillverkar monteringsverktyg för industrin. Även där var de extremt fokuserade på Just-In-Time och de kunde dessutom leverera monteringsverktyg till sina kunder över hela Europa inom 24 timmar! Förutom att minska kapitalbindningen hade Just-In-Time-filosofin flera andra stora fördelar. En var att fabriken blev betydligt mer flexibel och snabbare på att möta kundernas behov – agil om man så vill – då man snabbt kunde ställa om produktionen eftersom produktionstiderna var mycket kortare än under traditionell produktionsplanering. En annan fördel var att kvalitetsproblemen minskade avsevärt, eftersom felaktiga komponenter eller produkter inte kunde gömma sig i förråd och lager i veckor innan problemen upptäcktes. Dessutom minskade risken att komponenter eller produkter behövde kasseras för att det inte fanns någon efterfrågan på dem drastiskt eftersom betydligt färre produkter fanns i lager. En relevant fråga att ställa är om inte dessa faktorer är minst lika viktiga i dagens dynamiska och osäkra värld som de var på 90-talet? Är det inte just denna agilitet som så många organisationer säger sig eftersträva idag? Idag finns det dessutom ytterligare ett argument för mer lokala logistiklösningar och det är att en cirkulär ekonomi förutsätter just sådana! Det är inte realistisk att jobba cirkulärt om det innebär att produkterna ska skeppas tillbaka till Kina.

Här kan även jämförelsen mellan Zara och HM göras. Zara jobbar systematiskt med Just-In-Time och producerar konsekvent mindre volymer än vad de tror de kan sälja, dels för att undvika kassationer men också för att hålla kunderna alerta så att de ofta besöker butikerna. Dessutom kan de få fram helt nya plagg i butikerna på en bråkdel av den tid det tar för konkurrenterna. HM å andra sidan jobbar mer traditionellt och kasserar också ofta enorma volymer, vilket både är en ekonomisk och en ekologisk fråga.

Med mina erfarenheter från Electrolux och Atlas Copco var det inte utan att jag satte frukostbullen i halsen under ett seminarium arrangerat av EFL här i Lund, där värdföretaget i säkerhetsbranschen berättade att de hade leveranstider på ett antal veckor. Det kändes som rena stenåldern, men förklaringen är givetvis offshoringen. Har man produktion eller leverantörer på andra sidan jordklotet lär ledtiderna skjuta i höjden. Ett problem är nämligen att fördelar med offshoring, läs kostnadsreducering, är väldigt lätt att räkna på. Däremot är många fördelar med homeshoring och Just-In-Time, som t ex högre flexiblitet, bättre kvalitet, nöjdare kunder och mindre miljöpåverkan betydligt svårare att kvantifiera. Det gör att det är mycket lätt att fatta offshoringbeslut antingen det är särskilt klokt eller inte. Och då har jag inte ens nämnt pandemier, politisk osäkerhet och krig och hur det påverkar både den globala logistiken och acceptansen för odemokratiska regimer vars respekt för mänskliga rättigheter lämnar väldigt mycket att önska (vad gör t ex offshoringföretagen om Kina invaderar Taiwan?).

Jag vill alltså slå ett slag för en återgång till homeshoring, Just-In-Time, korta ledtider och snabba leveranser med alla fördelar det har i form av ökad kundflexibilitet, högre kvalitet, nöjdare kunder, mindre miljöpåverkan, lägre kapitalkostnader och avsevärt lägre politisk risk!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *